Gelukkig loopt 2020 ten einde. Hoewel: heel wat motordealers wrijven zich de knuisten warm. De horeca hangt aan het infuus van de overheid, terwijl motordealers de een na de andere motorfiets van een verkoopstrik voorzien. Sommige hebben zelfs nog nooit zoveel motorfietsen verkocht. Dus weer tijd voor ons om de motorverkoop van november 2020 te analyseren en het jaar tot nu toe te bekijken.
Motorverkopen in november 2020
Maar goed, langzaam kruipen we naar het einde en er worden nog steeds nieuwe en gebruikte motoren verkocht. Niet zoveel meer als in het begin van het jaar. In totaal gingen er in november 522 over de toonbank, 92 meer dan in november 2019. BMW is met een eindsprint bezig. Die wist in november 141 stuks te slijten, fors meer dan vorig jaar (33). Yamaha en Kawasaki lijken uitverkocht (!). De eerste staat op de tweede plaats met 69 verkopen. Dat zijn er twee minder dan in 2019. Kawasaki zakt naar stek 5 en wist 37 nog motoren te verkopen (32 in 2019).
KTM bezet de derde plaats (2020: 66/2019: 51)
Honda de vierde (44/39)
Motorverkopen januari t/m november
De andere merken in de top-10 doen het marginaal beter of minder. Harley-Davidson en Ducati maken een klein sprintje, maar of dat genoeg is om de totaalverkopen van 2019 nog te halen…? Het is wel duidelijk dat BMW na tien jaar de eerste plaats moet laten aan Yamaha. Hoewel het verschil maar 120 stuks bedraagt (Yamaha 2.426, BMW 2.296). Kawasaki staat vast op de derde plaats. Net als Yamaha (+283) heeft Kawasaki (+275) tot nu toe een goed jaar achter de rug. De rest van de top-10 zal beslist ontevreden zijn over 2020.
Honda -36
Suzuki -77
Harley -104.
Triumph, op de achtste plek, doet het dan nog redelijk met +11. Daar zullen ze best blij mee zijn. Maar halen ze met dit aantal e begroting?
Piaggio en Ducati (beide -92) zullen 2020 ook liever zo snel mogelijk vergeten. Als excuus geldt dat de Italianen in het voorjaar zwaar geraakt werden door Covid-19.
Buiten de top-10, maar met rode wangen van extase: Royal Enfield (+36) en Moto Guzzi (+31). Grote gelukzaligheid heerst er ook bij Benelli: +76! Natuurlijk zijn ze geen bedreiging voor de top-3, maar pijn doen ze wel. Door goedkopere alternatieven te bieden, snoepen ze toch aantallen af bij de groten.
En de elektrische brigade? Schiet dat nog een beetje op? Zero deed tot december 118 (2019: 90) en Energica 19 (2019: 13).
Overwerk bij de BOVAG-dealers
De cijfers die de occasionmarkt laat zien, zullen door velen als booming worden beschouwd. Laten we het erop houden dat het lekker gaat met de BOVAG-dealers. Met een groei van 4.596 (49.423 om 44.827) zal menig dealer het personeel een heftig gevuld kerstpakket kunnen presenteren. Of anders wel een bonus voor de getoonde inzet in 2020. Meer verkoop, betekent meer rijklaar maken. In menig werkplaats zal zijn overgewerkt.
Honda voert de ranglijst aan met 8.279 verkopen, gevolgd door Yamaha (8.038) en BMW (7.938). Suzuki (5.628) staat boven Kawasaki (5.469). Wil de nieuwverkoop van Harley-Davidson niet vlotten, gebruikt verkopen ze wel. 4.329 stuks is niet verkeerd lijkt ons. Na Harley wordt het snel minder met de aantallen: Ducati 2.139, KTM 1.876 en Triumph 1.832. Van de Top-10 verkoopt alleen Piaggio minder (-20) gebruikte modellen, de rest doet het stuk voor stuk beter.