Honda presenteert op 21 december twee CB1300’s in vier versies. Even kort door de bocht, er zit nieuwe elektronica op en er is een cruise control geïnstalleerd. Maar ondanks de vastgestelde introductiedatum heeft Honda Japan al de eerste beelden en informatie vrijgegeven van de CB1300 Super Four, CB1300 Super Bol d’Or en de beide SP-versies.
De dikke CB’s worden in Japan omdat het model daar nooit is weggeweest. In Europa deed de motor rond 2003 z’n intrede. Een tiental jaren later verdween het model weer.
Voor je begrip: de CB1300 begon ooit als de CB1000 Super Four in 1992. Daarna kwam het Big-1 concept in 2003. Vervolgens werd in 2005 de CB 1300 Super Bol d’Or geïntroduceerd, de eerste versie met een tophalf.
Komt de Honda CB1300 ook naar Europa?
Het is nog te vroeg om je af te of de Honda CB1300 2021 ook naar Europa komt. We weten zelfs niet of het blok voldoet aan Euro5 of dat-ie al in de brochure staat van Honda Europa. In Japan werden de CB 1300’s voor het laatst geüpdatet in 2018 met Ohlins-vering, Brembo monoblok remklauwen en werden er ook SP-versies aangeboden. De 1.284 cc vloeistofgekoelde viercilinder-in-lijn leverde tot nu toe 110 pk bij 7.250 tpm.
Vooral veel elektronica
Voor 2021 heeft Honda vooral in de elektronica geïnvesteerd. Behalve nieuwe graphics, het rode frame (voor de niet-SP-versies) is vooral de intrede van de throttle by wire elektronische gasklep in combinatie met de drie mappings en de invoering van cruise control een vernieuwing. Verder valt het nieuwe 4-in-1-uitlaatsysteem op.
De Bol d’Or-serie, waarvan de naam is geïnspireerd op de beroemde Franse 24 uurs-race, zagen we voor het eerst in de late jaren zeventig als CB750 en 900F. Deze modellen werden opgevolgd door de F2-versies en, in het voorjaar van 1983, de CB1100F. Het HRC-kleurenschema is al die tijd intact gebleven, afgezien van de graphics.