2025 BMW R 1300 GS Adventure: eerste vragen na de test

| |

BMW’s GS-reeks is sinds jaar en dag de populairste motorfiets van het land. Dat succes komt van een twee-eiige tweeling, de standaard GS en de Adventure uitvoering. De standaard GS werd voor 2024 vernieuwd, volgend jaar is het de beurt aan de 2025 BMW R 1300 GS Adventure. Thierry Sarasyn ging de nieuwste GS testen en voor hij de lokale cerveza’s aan de lippen bracht, konden wij hem al enkele vragen voorschotelen.

Nieuwe BMW R 1300 GS Adventure: Überavonturier

Wat een ding die GS Adventure. Rijdt ie zo indrukwekkend als hij er uit ziet?

Ik heb vandaag net geen negen uur in het zadel van de nieuwe GSA gezeten en ik ben er nog altijd niet uit hoe ik dat moet samenvatten. Het is héél veel motor en we hebben stevig gereden, op de weg én ernaast. En alsof dat nog niet genoeg is, is er ook nog de ASA, de geautomatiseerde schakel assistentie. Enkele collega’s waren vol lof daarover.

Jij dan niet?

Het is een goed systeem, het past zich ook aan de rijstijl en -modus aan. Maar wat mij betreft mag er naast de keuze tussen automatisch schakelen of schakelen met de voet (zonder koppeling en dus via een sensor) ook nog een keuze geweest zijn tussen de D-stand van de automaat en een sportieve stand. Dan kon je het schakelpatroon nog meer op je eigen wensen afstemmen, nu ga je in de automaat-stand na een tijdje zelf schakelen, omdat de automaat niet altijd perfect schakelt wanneer jij dat wilt. En dat is toch een beetje de bedoeling van het kiezen voor aan automaat.

Je kunt met die ASA toch ook manueel schakelen…

(kortaf) Ik was nog niet klaar hé! Als je manueel schakelt, is dat eigenlijk podueel, want het gaat met de voet, via die sensor op de fake versnellingspook. Dan schakelt de motor zelfs zachter dan met de quickshifter op de uitvoering zonder ASA. Maar de gevoeligheid van een boxer met een quickshifter is gewoon een typische boxer karaktertrek, het is niet eens een fout. Ik vind dat quickshifters en boxers zich tot elkaar verhouden als goede kledingsmaak tot topvoetballers: je wéét dat het perfect kan samengaan, maar op één of andere manier komt het er nooit van. Het is hier niet anders. Je wéét dat quickshifters op boxers wellicht ooit even verfijnd zullen schakelen als op een staande twin of vier-in-lijn, maar voorlopig zijn we daar nog niet. Al is dit wel de beste quickshifter ooit op een boxer.

Wow, op het schakelen kunnen we nog lang kauwen. Ik veronderstel dat er nog andere dingen opgevallen zijn?

Natuurlijk, wat dacht je… Laat ik het zo stellen: dit is héél veel motor. Whole lotta Rosie maar dan voor motoren. BMW zit met deze GS Adventure aan het maximum haalbare. Je kunt je niet voorstellen dat er iemand hier over welk aspect dan ook zegt: “Wel, hier had het wel wat meer gemogen”. Tankinhoud 30 liter, 270 kg, 145 pk… en de afmetingen zijn ook best indrukwekkend. Bij wat je best een sportief tempo mocht noemen, verbruikten we 6 liter op 100 km. Dat betekent als je het wat voorzichtig aanpakt, dat je wellicht 600 km met één tank kunt rijden. Dat zijn waarden die in Afrika van pas komen. Als ik hier over mijn schouder kijk, zie ik Afrika trouwens liggen, we zijn zojuidt in Tarifa aangekomen… Je wil niet weten hoeveel zin ik heb om met dit ding aan de overkant van de Straat van Gibraltar te gaan rijden…

Is dat dan waar-ie echt voor gemaakt is?

Mocht dat het énige zijn, dan zouden ze er niet al te veel verkopen. Dit is gewoon een motorfiets met een giga potentieel. Maar je moet dat potentieel écht voor ogen houden als je ’m koopt. Anders is in vele gevallen de standaard GS zeker een te overwegen optie. Want je bent met een beest onderweg. Het motorkarakter is – behalve in de “brave” standen zoals Eco en Road, pittiger dan dat van de GS – ook al is het vermogen quasi identiek. Avontuurlijk potentieel en comfort gaan hier wonderwel samen. Het zou zonde zijn deze motor te kopen voor woon-werk verkeer…

Wat wellicht toch zal gebeuren…

Túúrlijk. Er rijden ook heel wat Defenders rond die nooit een veldweg, laat staan een woestijn zullen zien. Het oog wil ook wat. Maar de 2025 BMW R 1300 GS is werkelijk doordacht aan de ene kant, potent aan de andere én onder alle omstandigheden comfortabel. Hij smeekt om lange afstanden en liefst om een door pittige rechterpols. De GSA beviel ons veel beter in uitdagende omstandigheden en bij sportief rijden dan tijdens de eerste uren met een gezapig tempo rijdend door de dorpen van Andalusië.

Deze rubriek heet niet voor niets ‘4 minuten vragenvuur’; dus ik moet nu stoppen. Heb ik het fout als ik denk dat je nog lang niet uitverteld bent?

Dat heb je goed ingeschat mijn beste. Hier valt nog zoveel meer over te vertellen. Adaptieve rijhoogte, elektronische gestuurde ophanging, slimme details… Ik pen het allemaal neer in het verslag dat je hier morgen op deze fijne website leest. Tenminste: als die ijsemmers met Corona, die hier op ons staan te wachten, niet al te vaak aangevuld worden.

Dàt lijkt me ijdele hoop…

Het bericht 2025 BMW R 1300 GS Adventure: eerste vragen na de test verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Baanbrekende 2025 KTM 1390 Super Adventure S EVO

Doorrijden in de winter: waar ligt je grens?

Volgende