2023 KTM RC 8C: tot 135 pk en tot 142 kg

| |

Toen de KTM RC 8C in de zomer van 2021 werd onthuld, baarde hij opzien door zijn zeer sportieve, op het circuit gerichte vormgeving. De KTM ging in de verkoop voor 35.000 euro en de honderd geplande eenheden werden binnen vijf minuten online verkocht. KTM herhaalt die operatie dit jaar en doet dat door de lat nog iets hoger te leggen.

Het aantal eenheden dat zal worden geproduceerd stijgt tot tweehonderd, de prijs bedraagt 39.900 euro en de boeking doe je via de speciale pagina.

KTM presenteert 2023 KTM 890 Adventure R

Net als bij de eerste versie zullen de eerste dertig kopers hun RC 8C 2023 in ontvangst nemen tijdens een speciaal evenement (gepland voor 26 april op het circuit van Valencia) met voormalige MotoGP-rijders, die ook zullen optreden als instructeurs. Een team van KTM- en WP-technici is dan aanwezig om de nieuwe motor af te stellen.

KTM zorgt voor accommodatie, voeding en de logistieke aspecten van het vervoer van de motor van Oostenrijk naar Spanje en vervolgens naar de betreffende dealer.

Maar laten we naar het model van 2023 gaan. Het hart is de Duke 890R geërfde LC8c-motor, maar dan geëvolueerd en ontwikkeld voor het circuit. Vervolgens is er een bijgewerkt elektronicapakket geïnstalleerd, zijn er oplossingen doorgevoerd om het gewicht laag te houden en werden kwaliteitsonderdelen gebruikt.

Het vermogen is met 7 pk verhoogd: het bedraagt nu 135 pk bij 11.000 tpm en het koppel bedraagt 98 Nm bij 8.250 tpm. De verhoging werd bereikt met titanium kleppen en drijfstangen en zuigers met twee segmenten, die ook de compressieverhouding verhoogden.

De gasklephuizen werden vergroot en de brandstofpomp gewijzigd om de druk in het brandstofsysteem te verhogen. Een hogere veervoorspanning van de koppeling en de eliminatie van de bovenste as, waarbij die in het carter werd gewijzigd, verhoogden de betrouwbaarheid. En er werd een Pankl-oliekoeler toegevoegd.

Het drooggewicht werd teruggebracht naar 142 kg. Maatregelen zoals het titanium uitlaatsysteem van Akrapovič droegen bij aan de ranke gestalte van de motor. De afstelling van de WP Pro Components-vering is nieuw, met een zachtere instelling dan de vorige.

De 2023 RC 8C, gebouwd in samenwerking met specialist Krämer Motorcycles, is een exclusieve machine voor op het circuit. De aanpassingen omvatten ook het balhoofd, de offset van de CNC gefreesde billet-kroonplaat, de gasrespons en de modulatie van de Brembo Stylema-remklauwen met RCS19 Corsa Corta-pomp.

Het dashboard is vernieuwd en uitgebreid met GPS data, de bediening van de versnellingsbak is een omgekeerd type met race Quichshifter+.

De kleurstelling is ditmaal zwart in plaats van oranje, terwijl de aerodynamische wings zijn afgeleid van de MotoGP-KTM-teams.

Het bericht 2023 KTM RC 8C: tot 135 pk en tot 142 kg verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Honda introduceert verwisselbaar oplaadstation voor accu’s in Japan

2023 BMW R 1300 GS gefilmd tijdens test op de openbare weg

Volgende